Дискусія про те, що з’явилось раніше на вітчизняних землях – християнство
чи писемність, була напруженою й тривалою. Нині для широкого загалу стали
відомими пам’ятки протописемності національного заповідника Кам’яні могили ,
дослідження яких провів російський учений Анатолій Кіфішин. Найдавніші зразки
протописьма датовані ХІІ тисячоліття до н.е. Протошумерська писемність не мала
свого еволюційного ланцюжка на теренах України й , можливо, повернулась
революціонізованою на терени України лише в першому тисячолітті н.е. Відомі
авторитети в галузі словенської писемності академіки О.О. Шахматов і О.Х.
Востоков вважали, що першопоштових розвитку писемності в Київській Русі надало
християнство (кінець Х ст.). Проте завдяки науковим розвідкам археологів,
істориків і філологів знайдено докази існування писемності на Русі за кілька
десятків років до впровадження християнства першоапостольним князем
Володимиром. Системно ці аргументи викладено в роботах Д. Лихачева, С.
Обнорського, Б. Рибакова та інших науковців. Про слов’янське письмо кінця ІХ-
початку Х ст.. згадують арабські письменники і літописці: Ібн-Фадлан,
Аль-Масуді, Ібн-ель-Недим.
Християнізація суспільства стала переломним етапом у становленні цілісної
системи вітчизняної освіти. На той час християнство мало майже тисячолітню
історію, перетворилося на світову релігію й за своїми функціями спрямувало
державу, суспільство й людську особистість на духовне відродження й
гуманізацію, передбачало духовне вчительство і виявило спорідненість з народною
освітою. Реалізація соціальних функцій християнства збагачувала освітню
практику. Зокрема, аксіологічні функції християнства найбільш послідовно
Національний педагогічний
університет імені Михайла Драгоманова
Відображались у змісті освітнього процесу, ключову роль в якому відігравав
гуманістичний ідеал. Як зазначав М. Бердяєв, «на відміну від язичницького
грецького гуманізму…християнство дарувало людині найвищу гідність і найвищу
свободу».
Комунікативна функція християнства логічно доповнювалась спілкуванням між
віруючими в межах школи. Поєднання цих процесів спрямовувалось на зміцнення
віри й поширення здобутих суспільством знань про людину й навколишній світ.
Своєрідним був вияв компенсаційної функції християнства в контексті шкільної
освіти. Ця функція передбачала зняття у трансцендентному вимірі життєвих
суперечностей і проблем, того психологічного дискомфорту, який неодмінно
виникав разом з усвідомленням людиною всієї обмеженості, мізерності її знань, з
відчуттям свого безсилля у всеосяжному часі й просторі буття природи. Тогочасна
школа (як і церква) виконувала культуро творчу функцію. Школа вибудовувала
ієрархію культурних і цивілізованих надбань з характерною для церкви першістю
духовного над матеріальним. Отже, християнство мало спрямувати школу в нове
цивілізаційне русло й водночас оберігати її від надмірних цивілізаційних
спокус. Запровадження християнства закріплювало Україну в системі європейського
світо устрою. В геополітичному значенні це – залучення України до розбудови
європейської цивілізації й створення розширеного її політичного й
соціально-економічного простору; сприйняття Україною основ
загальноєвропейського християнського світогляду. В геокультурному вимірі
Україна обрала орієнтацію на перетворення в органічну частину європейської
освітньої, наукової, літературної ойкумени. Відкривались нові перспективи
державного й суспільного розвитку. Ключова роль в осягненні цієї перспективи
належить школі і освіті. (Використано матеріали міжнародної наукової конференції, газета "Освіта України", №29-30, 17 квітня 2009р.)
|