«Із безлічі професій на Землі, Які вже є, яких ще будуть вчити, Є головна, як вічний сущий хліб, І назва цій професії – УЧИТЕЛЬ»
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS П`ятниця, 2024.04.19, 06:20 |Вітаю Вас Відвідувачі
Категорії розділу
1020-річна історя освіти в Україні:традиції, сучасність і перспективи [1]
ХРИСТИЯНСТВО І РОЗВИТОК ОСВІТИ В КИЇВСЬКІЙ РУСІ [1]
РОЗВИТОК ШКОЛИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ [1]
ПЕРІОД КНЯЖОЇ ДОБИ [1]
ОСЕРЕДКИ ШКІЛЬНИЦТВА XIV-XVI СТОЛІТЬ [1]
ПЕРІОД СЛОВ'ЯНСЬКОГО ВІДРОДЖЕННЯ [1]
ПЕРІОД КОЗАЦЬКОЇ ДОБИ [1]
СТАНОВЛЕННЯ МОДЕРНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ, ПЕРІОД ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОСВІТНИЦТВА В УКРАЇНІ [2]
РОЗВИТОК ОСВІТИ У ПЕРІОД ВИЗВОЛЬНИХ ЗМАГАНЬ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ [1]
УКРАЇНСЬКА ПЕДАГОГІЧНА ДУМКА І ШКОЛА ЗА РАДЯНСЬКИХ ЧАСІВ [1]
РОЗВИТОК ПЕДАГОГІКИ І ШКОЛИ В УКРАЇНСЬКІЙ ДЕРЖАВІ [1]
БІБЛІОТЕКА ЯК ВАЖЛИВА ЛАНКА РОЗВИТКУ ШКІЛЬНИЦТВА В УКРАЇНІ [1]
ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАДИЦІЇ У РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УКРАЇНІ [1]
Міні-чат
200
Наше опитування
Чи необхідний Христинівці краєзнавчий музей?
Всього відповідей: 104
Статистика
Хмарка тегів
Погода
Друзі сайту

Наша рідна школа

Пошук
Loading
Головна » Віртуальні галереї » Історія шкільної освіти в Україні » 1020-річна історя освіти в Україні:традиції, сучасність і перспективи

1020-річна ІСТОРІЯ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ:ТРАДИЦІЇ, СУЧАСНІСТЬ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Історична місія школи зумовлена особливостями суспільно-політичного, економічного, культурного і духовного життя у відповідні періоди.

У добу християнізації Русі, долучаючи тогочасну еліту до релігії, школа водночас сприяла поширенню письма і читання. Загалом поєднання освітньої, культуротворчої і духовної місії стало характерною особливістю української  шкільної освіти, що зберігається до наших днів. Починаючи з XV століття, коли на арені історії виразно виявляє себе українська нація, школа обрала місію націєтворення. Плекання національної культури і духу нації стало одним з її пріоритетів. Місія націєтворення є невичерпною, допоки житиме українська нація, її мова, культура.

Від часу промислової революції на школу лягла відповідальність за формування у суспільстві належної технологічної культури. Реалізація цієї місії здійснювалася через вивчення математики, геометрії, фізики, хімії, креслення, доповненні у радянський період трудовим і виробничим навчанням. А нині реалізується, окрім того, через активне доручення молоді до інформаційно -комунікальних технологій.

Наукова місія школи почала виразно виявлятися із розгортанням науково-технічної революції ХХ ст.. Школа вводила молоде покоління  у контекст новітніх наукових відкриттів, показуючи межі наукового знання, тим самим спонукала дівчат і юнаків до пошуку нових горизонтів наукового знання, для розвитку науки і технологій.


Десятинна церква

Місія соціалізації завжди була властива шкільній освіті. Особливо виразно вона є в нвші дні, оскільки суспільство все більше стає полі структурним, що потребує від молоді, яка вступає у складну сферу суспільних відносин, належних компетенції і готовності до різновекторних суспільних взаємодій, до життя у громадянському суспільстві.

Людинотворча місія завжди  властива школі, але з новою силою актуалізувалася в наші дні, що пояснюється завершенням радянського періоду «мас», «класів» і «прошарків», демократизацією суспільного життя, поверненням до самоцінності людини й людино центризмом, запиту на особистості та утвердження поваги до автономії внутрішнього «Я».

Географічно Україна розташована в центрі Європи, але в силу історичних реалій має досвід перебування в ціннісному просторі європейської  цивілізації, тому сучасна школа повинна реалізовувати свою місію щодо формування в українців особистих рис європейської ідентичності.

Сучасний глобалізований світ спонукає школу до нової місії впровадження моделей відкритої освіти, формування людини, яка усвідомлює взаємовпливи культур, взаємозалежність економіки, екології і політики. Тому школа, виховуючи громадянина України, має сформувати в ньому українську, європейську і світову ідентичність. В історичній ретроспективі ми можемо бачити, як революціонізували компоненти історичної емісії нашої школи.

Сучасний етап розвитку шкільної освіти в Україні характеризується пошуком ефективних механізмів регулювання суспільних відносин у навчанні, вихованні, професійній і загальнокультурній підготовці молодого покоління, модернізації змісту шкільної освіти з урахуванням потреб часу і тенденцій цивілізаційного поступу. Повернення країни в європейський освітній простір зумовлює необхідність створення конкурентоспроможної й гнучкої системи шкільної освіти. При цьому нагальною є потреба


Видубицький монастир

дослідження витоків життєдайних джерел національної педагогічної думки і традицій шкільництва з урахуванням


Києво-Печерська Лавра

спільності європейського і світового освітнього простору,взаємовпливів українського самобутнього і загально цивілізованого.

Українська школа – найважливіший елемент держави у формуванні інтелектуального потенціалу нації – має свої давні витоки і традиції. Адже вона є невідємним атрибутом формування модерної української нації й за належним їй правом стоїть поряд із святими  для кожного українця поняттями незалежності і державності.

Звернення до історії розвитку і шкільництва дає можливість проаналізувати здобутки сучасності, досягнення освіти з викликами цивілізаційних зрушень. Школа впродовж своєї історичної ретроспективи стала живильним середовищем для формування національної ідеї та усвідомлення національної ідентичності. Академік Василь Кремень зазначає: «Особливість втілення національної ідеї в освіті полягає в тому, що вона «оживляє» прагматизм сталого, догматизму знання та існування. Результатом такого впливу є ідеалізація окультурення світу людини, що робить духовним «виробництво», яким займається освіта, виробництвом людської душі» (Кремень В.Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум. – К., 2007.- С.564).

Одним  з найбільш визначних явищ для цивілізаційного розвитку української нації було її входження до світу християнських народів. Християнство визначило цілісні основи розвитку суспільства. В лоні християнської церкви зародилися українські школи.

Історики В.Біднов, М. Грушевський, Н. Полонська-Василенко довели, що літописи фіксують історичний період заснування школи – час князювання Володимира Святославовича. Саме 989 рік вважають датою заснування перших шкіл у Київській Русі. Як зазначає В.Біднов,  історія школи, а водночас і освіти в Україні, починається відколи Володимир Великий (980-1015) почав організовувати християнську церкву. Давні зв’язки українського народу з Візантією дали можливість зрозуміти її культурну перевагу над Україною, а водночас викликали серед вищих верств суспільства бажання розвивати національну культуру. Володимир Великий був прихильником такого культурного зближення Русі з Візантією через хрещення свого народу та встановлення родинного зв’язку з імператорським візантійським двором. Це було зроблено згідно з традиційною хронологією близько 988 року. Для зміцнення християнства й поширення греко-візантійської культури незабаром після прийняття християнства Володимир засновує в Києві школу для вищих верств українського громадянства (Біднов В. Школа й освіта на Україні//Українська література: Лекції за редакцією Д. Антоновича. – К., 1993. – С. 40 – 41.).

(Використано матеріали міжнародної наукової конференції, газета "Освіта України", №29-30, 17 квітня 2009р.)

Категорія: 1020-річна історя освіти в Україні:традиції, сучасність і перспективи | Додав: Razak (2011.12.19)
Переглядів: 2017 | Теги: Українська школа, демократизація суспільного життя | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Головна » Віртуальні галереї
Матеріали зібрав і підготував Богдан Миколайович Калиндрузь © 2024