СТАНОВЛЕННЯ МОДЕРНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ, ПЕРІОД
ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОСВІТНИЦТВА В УКРАЇНІ
Цей період охоплює все
ХІХ ст. і завершується 1905 роком. У ХІХ столітті територія України була поділена
між двома імперіями: Австро-Угорщиною та Росією, що вплинуло і на розвиток
культури, шкільництва, педагогічної думки. Проте основні чинники, формували педагогічну
думку, пов’язані не з політикою, а з типом мислення, їх національною
ідентифікацією, само ідентифікацією, світоглядом.
На російській території
України шкільна освіта розбудовувалась, керуючись Валуєвським циркуляром (1863
р.) та Ємським указом(1876 р.), які обмежували викладання українською мовою, що
спричинило занепад української культури. В умовах духовного самодержавного
терору національне шкільництво розвивалось завдяки ініціативам і самовідданій
праці свідомої інтелігенції, яка створювала просвітницькі асоціації – братства.
Програмними вимогами однією з таких асоціацій – української студентської
організації «Братство Тарасівців» - було проголошено загальну безплатну й
обов’язкову школу та культуру нації.