ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАДИЦІЇ У РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Українська національна школа констатується на культурно-історичних
засадах і водночас є частиною європейської цивілізації, результатом
культурних впливів інших держав. Ще з давніх часів східні і західні сегменти
європейської цивілізації взаємодоповнювались новими культурними традиціями,
віруваннями, напрацюваннями у сфері освіти.
Не можна не згадати українського астронома, медика,
математика й мислителя-гуманіста XV століття Юрія Дрогобича (Котермака),
який, перебуваючи на посаді ректора Болонського університету (Італія),
професора Ягеллонського університету (Польща), переносив на європейський ґрунт
національні освітні традиції. Так само, представники католицької громади
просували на православний Схід кращі здобутки своєї системи освіти. Чимало
представників української еліти XVI — XVII століть набувало знань в освітніх
закладах ордену єзуїтів — колегіях. Серед них — Богдан Зіновій Хмельницький.
Популярність українських шкіл в Україні зберігалась і за
доби гетьманства, коли вона перебувала під протекторатом Росії. Стефан
Яворський, соратник Петра I – перший обер-прокурор Святійшого
Синоду, видатний українець, випускник єзуїтського колегіуму в Римі.
Переконавшись у прогресивності навчально-виховного процесу в колегіях, він
докладає значних зусиль до поширення педагогічного досвіду єзуїтів в Україні,
Білорусі й Росії. Саме завдяки його ініціативі освітня практика католицького
ордену була впроваджена в церковно-православні школи, які на початку ХVIII століття були
основними освітніми осередками Східної Європи. Саме ця класична модель
єзуїтської середньовічної школи витримала випробування часом. Адаптована до
національних особливостей, зазнавши істотних, але цілком обґрунтованих змін,
зокрема й конфесійного характеру, вона збереглась до наших днів.
Як і наша сучасна школа, єзуїтські навчальні заклади
традиційно виконували освітню й виховну функцію. Шкільну програму створювала
спеціальна колегія, яка періодично коригувала її зміст. Курс навчання в
єзуїтських школах складався з двох частин: середній курс, який проходили в
колегіях (у нас — середня школа), і університетський курс. При цьому в середній
школі основними були граматичні дисципліни, зокрема граматика іноземних мов,
риторика, історія й християнська релігія. У вищій школі учні оволодівали
філософією, логікою, математикою, фізикою, географією, етикою, іноземними
мовами, богослів'ям. Найталановитіші учні навчались два додаткові курси і
могли стати вчителями або отримати ступінь доктора. (Андреев А.Р. История
ордена иезуитов. Иезуиты в Российской империи. — М., 1998. — с. 79 - 82).
Причиною привабливості єзуїтської освітньої моделі, яка
стала прообразом освітніх систем усіх європейських країн, є доцільна
організація й методика, зорієнтованість на духовну й фізичну гармонію.
Система освіти незалежної України увійшла в стадію
мо-дернізаційних змін, сутність яких окреслює Національна доктрина розвитку
освіти України в XXI столітті. Доктрина визначила
парадигмально-стратегічні аспекти діяльності нашої середньої і вищої школи
впродовж перших десятиліть нового століття — вектор європейської орієнтації,
національне виховання, особистісне навчання, формування в представників нових
генерацій комплексу гуманістичних цінностей і високого професіоналізму.
Інтенсифікується інтеграція України в європейський освітній
простір. Уряди країн Європи і керівництво Європейського Союзу свідомі того, що
система первинної освіти має реалізувати як світоглядно-виховну, так і суто
професійно-формуючу мету: формулювання і передача молоді спільних
загальноєвропейських гуманістичних цінностей; створення і поширення нових методів
загального і професійно орієнтованого навчання молоді, їх застосування для формування
відчуття континентального громадянства; сприяння появі інновацій і поширенню
вдалої практики на теренах Об'єднаної Європи.
У переліку «спільних цінностей»: право особи на визнання і
захист її людської гідності; забезпечення фундаментальних свобод; демократичне
законодавство; мир і заперечення насильства як засобу розв'язання проблем;
повага до інших; людська солідарність в Європі та в межах усього людства;
постійний та урівноважений соціально-економічний розвиток; рівність шансів і
можливостей; принципи раціонального мислення: етика фактів, очевидного,
дослідів, доказів; збереження екосистем; індивідуальна відповідальність.
Реалізація цих завдань пов'язана з наближенням загальної середньої освіти
України до європейських стандартів: збільшення терміну навчання в школі,
впровадження об'єктивного зовнішнього незалежного тестування, вивчення двох іноземних
мов, забезпечення підручниками. Розвиток системи освіти в Україні спрямований
на збереження цінностей національної, культурної і природної спадщини, визначення
найкращих здобутків європейської освіти, здійснення їх інтеграції у зміст і
технології сучасного навчання і виховання молоді. (Використано матеріали міжнародної наукової конференції, газета "Освіта України", №29-30, 17 квітня 2009р.)
|