ОСЕРЕДКИ
ШКІЛЬНИЦТВА XIV – XVI СТОЛІТЬ
У XIV ст.. починає складатися така система закладів шкільної
освіти: монастирські стаціонарні (вивчали читання, письмо, теологію,
літературу, мови), міські магістратські, кафедральні школи. У XVI ст. заклади шкільної
освіти, за твердженням Х. Титова, «… стали
усилено размножаться… существовали школы самыхъ разнообразныхъ типовъ и названій (приходскія, каоедральныя [епархіальныя], духовныя семинаріи,
колегія, такъ послъ ( с половины XVI въка) и протестанскія … Рускіе люди … знали такія
школы, сами посъщали ихъ и посылали
своихъ дътей учиться въ нихъ, но у себя пока, до времени, предпочитали
обходиться и удовлетворятьчя тъми первоначальными школами церковной
грамотномти, какія древняя (до-монгольская) Русь завъщала
…» [Титов Х.
Стара вища освіта в київській Україні кінця XVI – поч.. ХІХ в. – К.: друкарня
Академії Наук, 1924. – С.16].
Центрами шкільництва стають Київ і Львів,
початкові школи активно створювалися на Закарпатті. Найбільш поширеними стають
такі заклади шкільної освіти, які є носіями просвіти через друковане слово:
кальвініські (Поділля, Ланцута); соцініанські (Киселін, Хмельник, Гоща,
Любартов,Берестечко); уніацькі; католицькі кафедральні (Київ, Львів, Луцьк) а
парафіяльні; єзуїтські школи (Вільно, Ярослав, Львів, Кам’янець на Поділлі,
Бар, Перемишль, Остріг, Фастів, Київ, Новгород-Сіверський, Станіслав);
православні школи.
Українські (православні) школи, в яких вивчається
азбука, молитвослов, часослов, псалтир,відкривалися переважно при церкві і
монастирях, але за своїми програмами, адміністративним устроєм, організацією
шкільної справи не витримували конкуренції [Сірополко С. історія освіти в
Україні. – К.: наук. Думка, 2001. – 912 с. – С.56 – 61]
Значення церковно-парафіяльної школи для розвитку
освіти відзначив Павло Алепський, який відвідав Україну в 1654 р. Він звернув
увагу на високий рівень писемності серед українців. «всі або майже всі вміють
читати і знають порядок молитов і співів, навіть більшість їхніх жінок і
дочок». Осередком цієї народної освіти були дяківські школи, які діяли при
парафіях. (Використано матеріали міжнародної наукової конференції, газета "Освіта України", №29-30, 17 квітня 2009р.)
Джерело: http://Матеріали міжнародної наук. конф., г. "Освіта України", №29-30, 17 квітня 2009р. |