|
Наше опитування |
|
|
У розділі матеріалів: 14 Показано матеріалів: 11-14 |
Сторінки: « 1 2 |
ОСЕРЕДКИ
ШКІЛЬНИЦТВА XIV – XVI СТОЛІТЬ
У
XIV ст.. починає складатися така система закладів шкільної
освіти: монастирські стаціонарні (вивчали читання, письмо, теологію,
літературу, мови), міські магістратські, кафедральні школи. У XVI ст.
заклади шкільної
освіти, за твердженням Х. Титова, «… стали
усилено размножаться… существовали школы самыхъ разнообразныхъ типовъ и
названій (приходскія, каоедральныя [епархіальныя], духовныя семинаріи,
колегія, такъ послъ ( с половины XVI въка) и протестанскія … Рускіе люди
… знали такія
школы, сами посъщали ихъ и посылали
своихъ дътей учиться въ нихъ, но у себя пока, до времени, предпочитали
обходиться и удовлетворятьчя тъми первоначальными школами церковной
грамотномти, какія древняя (до-монгольская) Русь завъщала
…» [Титов Х.
Стара вища освіта в київській Україні кінця XVI – поч.. ХІХ в. – К.:
друкарня
Академії Наук, 1924. – С.16]. |
ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАДИЦІЇ У РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Українська національна школа констатується на культурно-історичних
засадах і водночас є частиною європейської цивілізації, результатом
культурних впливів інших держав. Ще з давніх часів східні і західні сегменти
європейської цивілізації взаємодоповнювались новими культурними традиціями,
віруваннями, напрацюваннями у сфері освіти.
Не можна не згадати українського астронома, медика,
математика й мислителя-гуманіста XV століття Юрія Дрогобича (Котермака),
який, перебуваючи на посаді ректора Болонського університету (Італія),
професора Ягеллонського університету (Польща), переносив на європейський ґрунт
національні освітні традиції. Так само, представники католицької громади
просували на православний Схід кращі здобутки своєї системи освіти. Чимало
представників української еліти XVI — XVII століть набувало знань в освітніх
закладах ордену єзуїтів — колегіях. Серед них — Богдан Зіновій Хмельницький. |
Бібліотека як важлива ланка розвитку шкільництва в УкраїніНа всіх етапах розвитку національного шкільництва книга відігравала
надзвичайно важливу роль. Про перші бібліотеки, як зазначає дослідник
бібліотечної справи Д. Б. Балика, вже йшлося в святих книгах, у
скрижалях - Біблії, Корані. Поняття "бібліотека" бере початок уже в
феодальні часи. Воно походить від грецької (посудина для схову книг). Пізніше
слово «бібліотека» трансформувалось у визначення бібліо – книга, тека –
місце збереження, тобто бібліотека – місце збереження книг (книгосховище). В ті
часи бібліотеку беруть у похід, ховають у храмі під подвійним замком.
В Україні-Русі поява християнства в X столітті сприяла
розвитку письменства, написанню літописів, збиранню книжок, утворенню перших бібліотек при церквах і монастирях.
|
Історична місія школи зумовлена особливостями суспільно-політичного,
економічного, культурного і духовного життя у відповідні періоди.
У добу християнізації Русі, долучаючи тогочасну еліту до релігії, школа
водночас сприяла поширенню письма і читання. Загалом поєднання освітньої,
культуротворчої і духовної місії стало характерною особливістю української шкільної освіти, що зберігається до наших
днів. Починаючи з XV століття, коли на арені історії виразно
виявляє себе українська нація, школа обрала місію націєтворення. Плекання
національної культури і духу нації стало одним з її пріоритетів. Місія
націєтворення є невичерпною, допоки житиме українська нація, її мова, культура. |
|
|
Матеріали зібрав і підготував Богдан Миколайович Калиндрузь © 2024 |
|
| |